In the traps of tradition and politics: the image of women in films (2014–2024) addressing Kosovo and Metohija
У замкама традиције и политике: слика жене у филмовима (2014–2024) који тематизују Косово и Метохију
Summary: This paper adopts a comparative approach, problematizing the portrayal of the Other, focusing on recent films that address Kosovo and Metohija. The work focuses on the depiction of women, shifting from their invisibility in patriarchal environments towards their emergence and increasingly vocal inscription of changes into existing tradition. The analysis includes films such as Barbarians (Varvari, dir. Ivan Ikić 2014), Enclave (Enklava, dir. Goran Radovanović 2015), Father (Babai dir. Visar Morina 2015), Zana (dir. Antoneta Kastrati 2019), Aga’s House (Shpia e Agës, dir. Lendita Zeqiraj 2019), Hive (Zgjoi, dir. Blerta Basholli 2021), Looking for Venera (Në kërkim të Venerës, dir. Norika Sefa 2021), The Hill Where Lionesses Roar (Luaneshat e kodrës, dir. Luana Bajrami 2021), Darkling (Mrak, dir. Dušan Milić 2022), and Russian Consul (Ruski konzul, dir. Miroslav Lekić 2024). These are narrative films primarily produced in Serbian and Albanian languages, often as international co-productions. The paper examines the roles and positions women occupy in the selected films. Whether they are present in their absence, silent and submissive, or speaking out about themselves or other women, the portrayal of women in these films is predominantly associated with Otherness and subversiveness, and Otherness as subversiveness.
Апстракт: Рад у компаративан однос, проблематизујући слику Другог, ставља филмове новије продукције који тематизују Косово и Метохију. Фокус ће бити усмерен на слику жене, а помера се са њене невидљивости у патријархалном окружењу, ка иступању и све гласнијем уписивању промена у постојећу традицију. У анализу су укључена остварења Варвари (р. Иван Икић 2014), Енклава (р. Горан Радовановић 2015), Отац (Babai, р. Висар Морина 2015), Зана (p. Антонетa Кастрати 2019), Агина кућа (Shpia e Agës, р. Љендитa Зећирај/Lendita Zeqiraj 2019), Кошница (Zgjoi, p. Бљерта Башоли/Blerta Basholli, 2021), У потрази за Венером (Në kërkim të Venerës, р. Норика Сефа 2021), Брдо са ког лавице ричу (Luaneshat e kodres, р. Љуана Бајрами 2021), Мрак (р. Душан Милић 2022) и Руски конзул (р. Мирослав Лекић 2024). И када је присутна у одсутности, и кад је нечујна и потчињена и када проговара о себи или другим женама, за лик жене у овим филмовима везујемо доминантно Другост и субверзивност и Другост као субверзивност.
srpski
2024
© All rights reserved
Keywords: woman, film, Kosovo and Metohija, Otherness, subversiveness, sphere of the intimate.
Кључне речи: жена, филм, Косово и Метохија, Другост, субверзивност, сфера интимног.