Naslov (srp)

DETERMINANTE POVEZANOSTI INOVATIVNOSTI I IZVOZA MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA

Naslov (eng)

DETERMINANTS OF INTERCONNECTION BETWEEN INNOVATION AND EXPORT OF SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES

Autor

Vapa, Bojan
Vapa Tankosić, Jelena
Carić, Marko

Opis (srp)

Sažetak: Sektor malih i srednjih preduzeća je osnovni pokretač ekonomskog razvoja privrede. U zemljama Evropske unije gotovo 91% preduzeća pripadaju ovom sektoru i zapošljavaju više od polovine ukupnog broja zaposlenih u privatnom sektoru. Uspešnost u poslovanju sektora malih i srednjih preduzeća od velikog je značaja za ekonomiju čitave zemlje. Ovaj rad ima za cilj da analizira determinante povezanosti inovativnosti i izvoza malih i srednjih preduzeća u Republici Srbiji, kao i da pruži uvid u međusobnu povezanost izvoznih performansi i inovacija. Na unapređenje i zadržavanje konkurentske prednosti malih i srednjih preduzeća na međunarodnom tržištu direktno utiče efektivna primena strategija inkrementalnih inovacija, visokog kvaliteta proizvoda i usluga i adekvatne tržišne orijentacije. Izučavanje povezanosti inovativnosti i izvoznih performansi predstavlja jedan od preduslova rasta i ekspanzije malih i srednjih preduzeća na međunarodna tržišta, što ujedno doprinosi i jačanju njihove tržišne pozicije. Zaključak rada ukazuje na postojanje pozitivne veze između inovacija i izvoza, koja se može tumačiti putem teorije „samoizbora” ili „učenja izvozom“.

Opis (eng)

Abstract: The SME sector is the main driver of the economic development of the economy. In the European Union countries, almost 91% of enterprises belong to this sector and employ more than half of the total number of private sector employees. The success in the business of the SME sector is of great importance for the economy of the entire country. This paper aims to analyze the determinants of the connection between innovation and export of small and medium enterprises in the Republic of Serbia, as well as to provide an insight into the interconnection of export performance and innovation. Improving and maintaining the competitive advantage of small and medium-sized enterprises in the international market is directly influenced by the effective implementation of incremental innovation strategies, high quality products and services and adequate market orientation. Studying the connection between innovation and export performance is one of the prerequisites for the growth and expansion of small and medium-sized enterprises in international markets, which also contributes to strengthening their market position. The conclusion of the paper points to the existence of a positive link between innovation and exports, which can be interpreted through the theory of “self-selection” or “learning by export”.

Jezik

srpski

Datum

2018

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 4.0 - Creative Commons Autorstvo 4.0 International License.

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode

Predmet

Keywords: export performance, innovation, small and medium enterprises

Ključne reči: izvozne performanse, inovacije, mala i srednja preduzeća

Deo kolekcije (1)

o:1600 Radovi profesora i saradnika Fakulteta za ekonomiju i inženjerski menadžment