Factors which determine customer loyalty
Faktori koji determinišu lojalnost potrošača
Abstract: The continuous of competition and the dynamic development of most industries at the end of twentieth and beginning of the twenty-first century resulted in changes of corporate goals. In the past. the focus was on attracting new customers, whereas marketing strategies nowdays are targeted mainly towards keeping the existing customers and winning their loyalty. The main reason for such a new approach lies in the awareness of the effects of customer loyalty. Companies with a larger market share of loyal customers benefit from a rising number of new purchases, greater tolerance to higher prices, word-of-mouth advertizing and reduced rate of customer switching. To win customer loyalty together with all benefits arising from it, companies need to become familiar with factors which determine customer loyalty. Therefore, this research paper deals with tha analysis of factors which influence customer loyalty, aiming to reach new findings regarding the type, intensity and different ways in which certain factors influence customer loyalty.
Sažetak: Rastući intenzitet konkurencije i dinamični razvoj u većini privrednih grana krajem dvadesetog i početkom dvadeset prvog veka doveo je do promene u ciljevima kompanija. U prošlosti fokus je bio na privlačenju novih potrošača, dok se marketing strategije danas koncentrišu na zadržavanje postojećih potrošača i zadobijanje njihove lojalnosti. Osnovni razlog za ovakav novi pristup je svest o ekonomskim posledicama lojalnosti potrošača. Kompanije sa većim udelom lojalnih potrošača profitiraju od rastućih stopa ponovne kupovine, veće tolerancije na više cene, pozitivne reklame na osnovu preporuke iz usta zadovoljnog potrošača i manje tendencije za prelazak kod konkurenata. Da bi ostvarile lojalnost potrošača i sve benefite koji iz toga proizilaze, kompanije moraju biti upoznate sa faktorima koji determinišu lojalnost. Stoga je predmet istraživanja ovoga rada analiza faktora koji utiču na lojalnost potrošača, s ciljem da se dođe do saznanja o vrsti, intenzitetu i načinu uticaja pojedinih faktora na lojalnost potrošača.
srpski
2011
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 4.0 - Creative Commons Autorstvo 4.0 International License.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
Key words: customer loyalty / customer satisfaction / switching costs / image / reclamationa
Ključne reči: lojalnost potrošača; satisfakcija potrošača; switching cost; imidž; reklamacije