Naslov (eng)

Identity themes in the works of Serbian artists in Kosovo and Metohija until the 1990.

Naslov (srp)

Идентитетске теме у делима српских ликовних стваралаца на Косову и Метохији до деведесетих година прошлог века

Autor

Елезовић, Звездана

Opis (eng)

Summary: The paper discusses the issue of identity themes in the work of contemporary Serbian artists in Kosovo and Metohija, until the 1990s. Among Serbian artists were those who nurtured themes related to the Serbian cultural identity of the 1970s and 1980s. The painter Vlada Radović expressed this through the works of “The Patriarchate of Peć”, “The Forest of Dečani with a view of the Visoki Dečan Monastery and “The Holy Virgin Ljeviška”. After him, Sava Rakočević, in his creative beginnings, also sought and found inspiration in the Kosovo pledge and in Kosovo as a space woven into Serbian cultural identity. His painting “Monument to the Kosovo Heroes” is a representative example. Trajko Stojanovic Kosovac also drew inspiration from Kosovo-pledge inspiration in even more difficult times. His aquatint and graphics cycle is dedicated to Dečani - the treasury of Serbian spirituality and culture. In Trajko Kosovac’s studio, Zoran Furunovichad been working on copying murals before enrolling basic studies, where we recognize his interest in topics related to Serbian cultural identity.Initiated by the entire situation in the entire Kosmet area, where everything is directed against the people of Serbian nationality, the painter Petar Đuza with a direct response and through the paint „Heroics of Myth Grows Into Tragic Reality“ provides the observer with an overview of unpleasant events. In the 1970s and 1980s, Svetomir Arsić Basara, as the leading Serbian sculptor in the Province, began to show through sculpture the impossibility of reconciling with the threat to Serbian national and cultural identity.

Opis (srp)

Апстракт: У раду се говори о питању идентитетских тема у стваралаштву савремених српских ликовних стваралаца на Косову и Метохији, до деведесетих година XX века. Седамдесетих и осамдесетих година, одређени број српских стваралацаца јеу својој поетици неговао теме у вези са српским културним идентитетом. Приказивањем кроз дела „Пећка Патријаршија“, „Дечанска шума, с погледом на манастир Високи Дечани“ и „Богородица Љевишка“, сликар Влада Радовић је то потврдио. Косовски завет и Косово као простору утканом у српски културни идентитет, надахнуће је користио Сава Ракочевић. „Споменик косовским јунацима“ стоји као репрезантивни пример. „У још тежим временима Косовско-заветнo надахнуће црпео је и Трајко Стојановић Косовац. Његов циклус акватинти и графика посвећен је Дечанима – ризници српске духовности и културе.У атељеу Трајка Косовца јејош пре уписаних основних студија радио Зоран Фуруновић на копирању фресака, где препознјемо и његово интересовање за теме које су у вези са српским културним идентитетом. Сликар Петар Ђуза директним одговором и кроз дато платно „Хероика мита прераста у трагику збиље“ пружа на увид посматрачу поставку немилих дешавања. Седамдесетих и осамдесетих година XX века, Светомир Арсић Басара, као водећи српски вајар у Покрајини, почиње кроз скулптуру да приказује немогућност мирења са угрожавањем српског националног и културног идентитета.

Jezik

srpski

Datum

2021

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 4.0 - Creative Commons Autorstvo 4.0 International License.

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode

Predmet

Key words: Kosovo and Metohija, identity, fine arts, Vlada Radović, Sava Rakočević, Trajko Stojanović Kosovac, Svetomir Arsić Basara, Petar Đuza, Zoran Furunović.

Kључне речи: Косово и Метохија, идентитет, ликовна уметност, Влада Радовић, Сава Ракочевић, Трајко Стојановић Косовац, Светомир Арсић Басара, Петар Ђуза, Зоран Фуруновић.

Deo kolekcije (1)

o:1311 Радови наставника и сарадника Института за срп...