Социјалним предузетништвом до очувања и промоције културне баштине Косова и Метохије
Social enterpreneurship for the preservation and promotion of the cultural heritage of Kosovo and Metohija
Апстракт: „Социјални предузетници не задовољавају се само тиме да човеку дају рибу или да га науче да је лови. Они се не смирују све док не спроведу револуцију у целој индустрији рибе“ Бил Дрејтон. У овој популарној и често цитираној изјави Била Дрејтона, оснивача компаније „Ашока“ – глобалне асоцијације лидера социјалног предузетништва, садржана је суштина социјалног предузетништва. У поређењу са другим врстама социјалног рада, који примењују организације комерцијалног и некомерцијалног сектора, различите по сфери делатности и условима пружања услуга, социјално предузетништво се разликује по томе како функционише. Овде је кључно схватање иновација и предузетништва. Социјално предузетништво тежи да умањи социјалну беду иновационим методама, комбинујући социјалне и економске ресурсе како би креирало организације које ће ширити механизам производње и обезбеђење посебног социјалног добра. Нерешеност социјалних проблема, смањење социјалне заштите грађана, велика диференцијација прихода различитих социјалних група воде ка озбиљном раслојавању друштва, снижењу нивоа благостања, као и дестабилизацији економске и политичке ситуације у држави. Савремена социјално-економска политика не може бити ефективна ако не испуни основни услов – задовољење потреба грађана, обезбеђење раста услова живота и националног благостања. Социјално предузетништво усмерава своје снаге на задовољење услуга оних којима је то потребно кроз социјално значајне пројекте. Циљ овог рада је да представи могућност очувања и промоције културне баштине кроз социјално предузетништво. Идеја је да се кроз оснивање социјалних предузећа у текстилној и туристичкој индустрији сачува и промовише, пре свега, нематеријална културна баштина Косова и Метохије – косовски вез, косовски божур, ткање бошчи, бела вила, женидба Краљевића Марка (обред), национална кухиња и слично. Оснивање социјалних предузећа било би усмерено, пре свега, на жене и младе, с обзиром на чињеницу да их је потребно економски оснажити, како би остали и опстали на територији Косова и Метохије. Помоћ за оснивање социјалних предузећа била би обезбеђена из ових двеју индустрија у Привредној комори Србије, те кроз пројекте прекограничне сарадње и друге европске пројекте. У раду ће бити представљени начини на које би ова социјална предузећа могла да функционишу, како би се обучавали запослени у њима, како би био обезбеђен пласман робе и услуга. Аутори рада сматрају да је ово један од начина останка и опстанка српског народа на Косову и Метохији, јачања културног и националног идентитета, те промоција српске културне баштине у свету.
Summary: In this paper, we present the research we conducted in primary and secondary schools in Serbia. The purpose of the research was to identify the role of the school in the formation of the civic identity of young people. Civic identity refers to the individual definition of the role of a citizen that develops predominantly in adolescence and early adulthood. The aim of this work is to answer three questions: what are the attitudes of young people in relation to different social groups and intercultural relations, what role does school play in shaping those attitudes and how are the social attitudes of young people affected by the civic competences they develop. We came to the answer by studying the social attitudes of young people towards multiculturalism, as well as their intergroup attitudes, and towards members of other nationalities, races, socio-economic status and belonging, i.e. degree of identification with their people. We studied the role of school in shaping young people’s attitudes based on the connection between social attitudes and specific informal school curricula, such as culture, class climate and ethnic structure in the class, teachers’ attitudes, teaching methods, and the like. We expected that the research would provide answers to the questions raised, especially what is the role of the school in shaping the civic identity of young people. In the first part of the paper, the scientific and professional literature, as well as previous research through secondary sources, were analyzed. In the empirical part of the work, a questionnaire created for the needs of this research with a Likert-type scale was used. We analyzed the obtained results using the main components and by checking the consistency of the items. The results of those analyzes were presented using a descriptive method, and then the hypotheses related to intercultural relations, participation in school, rhetoric and argumentation, understanding of solidarity were checked using the uni and multivariance method. The sample consisted of students in the final grade of basic schools and the first grade of secondary schools, a total of 868 students. The most significant results that have been achieved are: among the criteria for recognizing belonging to a different nation, elementary school students included: a different mother tongue, a different appearance, different customs and habits, the country of birth and the nationality of the parents. High school students put a different appearance first, followed by their mother tongue. With the age of students, positive attitudes towards multiculturalism also grow, and the same situation applies to attitudes towards different social groups. In schools where elitism is less present, students have more positive attitudes towards multiculturalism and show a lower rate of ethnic discrimination. The research indicates the need for learning for active citizenship at school, the development of a democratic climate in the classroom, in which students develop mutual trust and a greater degree of solidarity and belonging to the school. One of the conclusions indicated by the results of the research is that it is necessary to develop a participatory culture in the school, as well as to encourage students to participate in deciding on activities at school and during classes.
srpski
2023
© All rights reserved
Кључне речи: културна баштина, очување идентитета, социјално предузетништво, жене, млади, иновације.
Кеy words: active citizenship, youth identity, school, civic competences.